Analyse van een ongeval

Aan de hand van krantenknipsels, nieuwsflashes analyseren we het ontstaan van een ongeval.
Wat is de wetgeving? Hoe had dit kunnen voorkomen worden?
De basisprincipes worden aangeleerd door een testcase volgens het algemene model.

Verder kan de school/vereniging zelf 1 case aanbrengen om verder te analyseren en te bespreken.

Deze opleiding wordt aangepast per leeftijdscategorie.

Sinds januari 2015 hebben we dit project aangepast naar een spel-formule. “Wie ben ik?” We confronteren onze doelgroep met een ongeval. Ze worden gebriefd over deze situatie en daarna in kleinere groepen ingedeeld.
Door het spel te spelen worden er vaardigheden aangeleerd die in rechtstreeks verband staan met de verkeersregels.
Hun gedragingen worden INTENSIEF begeleid door onze trainer, waardoor we kunnen inspelen op hun verkeersgedrag.

Voorbeelden:

  • Draag ik mijn gordel altijd of is dit niet cool?
  • Wat doe ik als mijn vriend te snel rijdt en ik dat niet wil?
  • De bestuurder heeft alcohol gedronken, hoe durf ik te zeggen dat ik niet mee rij?
  • Hoe overtuig ik mijn vrienden van een goed verkeersgedrag?

 

Wie-ben-ik Wie-ben-ik-1 Wie-ben-ik-2 Wie-ben-ik-3 Wie-ben-ik-4